روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری یم مشکل عصبی است که باعث می شود مغز نتواند خوب اطلاعات را دریافت، ارسال و پردازش کند. این کودکان الزاما کم هوش نیستند و حای می توانند کودکان باهوشی باشند که در مهارت های تحصیلی مشکل دارند. این اختلال کاملا قابل درمان نیست اما می توان به روش های مختلف به این کودکان کمک کرد. وجود مشکل در انجام تکالیف روزمره یکی از معضلاتی است که تقریبا هر کودکی در طول تحصیل خود با آن دست و پنجه نرم می کند؛ اما اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم برای کودک مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری چیست؟

ناتوانی یادگیری، یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد. کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مشکل دارد. برخی از افراد مبتلا به اختلال LD در کنترل خود، درک مناسب موقعیت های اجتماعی و کنار آمدن با افراد دیگر مشکل خواهند داشت. آیا فرزند شما، با مدرسه مشکل دارد و از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک متن یا پرداختن به ریاضیات می ترسد؟ همه این ها می تواند نشانه هایی از ناتوانی یادگیری باشد. برای درک بهتر این مشکل، با ما همراه باشید تا به طور کامل با بیماری اختلال یادگیری و و روش های درمان آن آشنا شوید. همچنین شما می توانید در این رابطه با روانشناس در دکترتو مشورت کنید.

به طور کلی تعریف دقیق اختلال یادگیری به این شرح است :” ناتوانی یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی است که در درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار دخیل بوده و ممکن است خود را در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.” آنچه که معمولا از تعریف این بیماری برداشت می شود، این است که این اختلال تنها در کودکان وجود دارد. اما باید عنوان کنیم که امکان دارد اختلال یادگیری در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. برای مثال، یک بزرگسال ممکن است ناتوانی جدی در خواندن داشته باشد، در حالی که دیگری در خواندن خوب عمل می کند، اما قادر به انتقال افکار به صورت نوشتاری نیست یا در ریاضیات مشکل دارد. این موضوع سبب بروز مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

روش های تشخیص اختلال یادگیری، یکی از مهمترین مباحث در علم روانشناسی کودکان به شمار می رود. لباس پلیسی بچگانه می تواند بخشی از بازی ها و تفریحات کودکان باشد . ناتوانی در یادگیری به معنای آن نیست که کودک از هوش و استعداد کافی جهت به ذهن سپردن اطلاعات و مطالب مختلف برخوردار نیست. سیستم یادگیری مغز کودکان به گونه ای متفاوت برنامه ریزی شده است. همین امر باعث خواهد شد تا کودک اطلاعات بیرونی را متفاوت تر از دیگر همسن و سال های خود درک نماید.  اختلال یادگیری در کودکان در زمینه های مختلفی نظیر: خواندن، نوشتن، استدلال، صحبت کردن و گوش دادن اتفاق می افتد. اگر این مشکلات به طور مدام برای کودک ایجاد شود، به معنای این است که او از اختلال و ناتوانی یادگیری رنج می برد.

خوشبختانه، امروزه آزمون های ارزیابی مختلفی جهت سنجش مهارت ها و رفتارهای کودک وجود دارد که باید توسط روانشناسان و روان درمانگرها انجام شوند. با استفاده از این آزمون ها می توان نوع اختلال یادگیری را در کودک به راحتی شناسایی کرد. والدین گرامی هم باید از همان ابتدا، رفتارهای کودک خود را مورد بررسی دقیق قرار داده تا به هنگام بروز هرگونه اختلال یادگیری جهت رفع زودهنگام این گونه رفتارهای نابهنجار اقدام نمایند. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با انواع اختلالات یادگیری و روش های تشخیص آنها آشنا نموده و اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. روش های تشخیص اختلال یادگیری در هر کودکی با کودک دیگر کاملا متفاوت گزارش شده است.

به عنوان مثال، یک کودک می تواند عاشق کتاب خواندن باشد. اما از مفهوم ریاضی و معادلات آن چیزی سر در نیاورد. یا کودک نمی تواند به خوبی با بزرگسالان ارتباط برقرار کرده و معنای رفتارهای آنها را به خوبی درک نماید. مثال ها در این زمینه بسیار زیاد است. استفاده از لباس پلیس راهنمایی و رانندگی بچه گانه می تواند بهبودی در توانایی های ارتباطی و اجتماعی کودکان ایجاد کند . اگر اختلال یادگیری در همان اوایل ظهور آن درمان شود، فرزند دلبندتان خواهد توانست از تمام توانایی های خود به نحو احسنت استفاده کند.  روش های تشخیص اختلال یادگیری در کودکان آسان بوده و راهکارهای زیادی جهت درمان آن وجود دارد. بسیاری از والدین تصور می کنند که اختلالات یادگیری بر سر راه موفقیت فرزندشان در دوران تحصیلی، مانع ایجاد خواهد کرد.

اگرچه این احتمال می تواند برای والدین دردناک و بسیار غم انگیز باشد. برچسب زدن کند ذهن بودن به کودک نمی تواند دردی را دوا کند. همانطور که در جملات پیشین هم اشاره نمودیم کودکان دارای اختلال یادگیری در زمینه های مختلف توانسته اند به موفقیت برسند. هوش این بچه ها به مانند دیگر هم سن و سال های خود بوده و هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. تنها نیاز است که از راهکارهای درمانی مختلف جهت آموزش سبک های مختلف یادگیری به کودکان دچار این اختلال استفاده شود. اختلالات یادگیری در کودکان از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی هستند که در 2 تا 10 درصد از دانش آموزان وجود دارند. کودکان بسیاری در ظاهر و حتی از نظر جسمی طبیعی به نظر می رسند اما با ورود به مدرسه و آغاز فرایندهای ارتباطی و ذهنی دچار مشکلات متعددی می شوند.

برخی از این مشکلات به دلیل اختلال در یادگیری اتفاق می افتند که نیاز به تشخیص و اقدام به موقع برای کنترل و کمک به کودک و والدین دارد. با مطالعه مطلب پیش رو، می توانید وجود انواع شایع اختلالات یادگیری را در فرزندان خود ارزیابی کنید و در صورت تشخیص، به نحو مطلوبی به حل و کنترل ناتوانی های یادگیری بپردازند. اختلالات یادگیری که شیوع آن ها بین 2 تا 10 درصد و شیوع آن بین پسران 4 برابر بیشتر از دختران است. یک اصطلاح کلی برای گروه ناهمگونی از دشواری های یادگیری هستند که به شکل های مختلفی مانند نقص در توجه، نقص در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا استدلال کردن بروز پیدا می کنند. همه این عوامل در زمان تشخیص باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان نظر نهایی را عنوان کرد.

البته ناتوانی در یادگیری ممکن است ربطی به ابتلا به اختلال یادگیری نداشته باشد و در دانش آموزان با مشکلات دیگری مانند کودکان مبتلا به آسیب حسی، عقب ماندگی ذهنی، آشفتگی اجتماعی و هیجانی، آموزش ناکافی و محرومیت های محیطی و فرهنگی هم دیده شود. اما اختلال در یادگیری به این مشکلات ارتباطی ندارد. در واقع این کودکان به طور مداوم در یادگیری مشکل دارند اما در چهارچوب کودکان استثنایی هم قرار نمی گیرند. استفاده از ست لباس بسیجی می تواند همبستگی و انسجام در میان اعضای یک گروه بسیجی را نشان دهد . تشخیص اصلی باید توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود. یک اختلال LD خاص از طریق بررسی بالینی تاریخچه رشدی، پزشکی ، گزارش های نمرات آزمون و مشاهدات معلم و پاسخ به مداخلات تحصیلی تشخیص داده می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.