دلیل محدودیت وزن برخی جادهها و بزرگراهها چیست؟
به گزارش خبرگزاری سفیر سبز، شبکه حملونقل جهانی شلوغتر از هر زمان دیگری است و فراگیری خودروهای برقی به رشد سریع این صنعت کمک کردهاند. از آنجایی که خریدهای آنلاین در سالهای اخیر طرفداران بیشتری پیدا کردهاند بنابراین اشیا و وسایل بهطور گسترده به در منازل ارسال میشود و این کار را شبکه وسیعی از وسایل نقلیه انجام میدهند. بد نیست بدانید فقط حملونقل آمریکا از حدود ۱۲ میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، کامیونها و قطارها تشکیل شده و همه آنها به دنبال رفع نیازهای مشتریان هستند. در این میان کامیونهای باری بزرگ نقش مهمی در حمل بار ایفا میکنند اما افزایش وزن و ابعاد این وسایل نقلیه یکی از چالشهای جادههای آمریکاست. به منظور رفع این مشکلات محدودیت وزن در برخی جادهها اعمال شده تا هم ایمنی افراد تضمین شود و هم زیرساختهای حملونقل آسیبی نبینند.
به نقل از پدال، بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی آمریکا، یک تریلر ۵ محوره تکی با حداکثر محدودیت وزن فدرال حدود ۳۶ هزار کیلوگرمی به اندازه ۹۶۰۰ خودروی سواری به بزرگراهها آسیب میرساند. هزینه استهلاک مالی و ساختاری وسایل نقلیه تجاری به خوبی اهمیت وضع محدودیت وزن روی برخی جادهها را نشان میدهد. البته باید دانست وضع این محدودیتها دلخواه نیست و بهصورت دقیق محاسبه میشود تا بین تقاضای حملونقل مدرن و نیازهای حفاظت از ایمنی عمومی و زیرساختها توازن مطلوبی وجود داشته باشد. با اینکه کامیونهای باری بزرگ برای تجارت جهانی بسیار مهم هستند اما تأثیر زیادی روی جادهها و بزرگراهها دارند. وجود محدودیت وزن در برخی جادهها باعث تضمین ایمنی و حفظ زیرساختها خواهد شد.
کامیونهای بزرگ به ویژه آنهایی که بارهای سنگین را حمل میکنند ریسکهای ایمنی قابلتوجهی دارند. در سال ۲۰۲۱، تصادفات کامیونهای بزرگ با وزن ناخالص بیش از ۴.۵ تن باعث از دست رفتن جان ۵۷۸۸ نفر در آمریکا شده است. حدود ۷۲ درصد این افراد سرنشین کامیونها نبودهاند بلکه در خودروهای کوچکتر جان خود را از دست دادهاند. افزایش تفاوت بین سایز و وزن وسایل نقلیه نگرانیهای زیادی ایجاد کرده است. بسیاری از خودروهای سواری سبکتر و کممصرفتر میشوند درحالیکه کامیونهای بزرگتر و سنگینتر ریسک تصادفات شدید را در پی دارند.
کامیونهای سنگینوزن نیازمند فاصله بیشتر برای توقف ایمنتر هستند و به همین خاطر تردد در مسیرهای کمعرض و پر پیچ و خم حتی خطرات بیشتری را در پی خواهد داشت. شهرداریها و ادارات راه و ترابری معمولاً محدودیتهای وزن مشخصی را روی جادهها اعمال میکنند و این موضوع به ویژه در برخی فصلهای سال نمود بیشتری دارد. برای مثال در فصل بهار که آسفالت و خاک زیرین آن توسط رطوبت ماههای قبل تضعیف شدهاند محدودیتهای وزن مشخصی وضع میشود. هدایت خودروهای سنگینوزن به مسیرهای دیگر و یا طراحی و ساخت جادههای جدید به کاهش ریسک تصادفات در مناطقی با ترافیک عابران پیاده و دوچرخهسواران بیشتر کمک میکند. هدف این اقدامات جلوگیری از وقوع تصادفات شدید و درعینحال روان ساختن ترافیک در جادههاست.
محدودیت وزن جادهها تنها به ایمنی عمومی مربوط نمیشود چراکه اقدامی ضروری به منظور کاهش استهلاک جادهها و پلهاست. کامیونهای سنگینوزن میتوانند استهلاک زیرساختهای ارتباطی را تسریع کنند و چالهها، ترکها و آسیبهای بیشتری به جادهها وارد شود. جدای از اینکه چنین چیزی زیبایی جادهها را تحتالشعاع قرار میدهد، هزینههای تعمیر آنها بسیار زیاد است. بر اساس گزارش سازمان جنگلداری آمریکا، هزینه تعمیر یک جاده عمومی در هر ۱.۶ کیلومتر بین ۳۷۰۰ تا ۱۴ هزار دلار تخمین زده میشود. این هزینهها از عوارض شهرداری و مالیات شهروندان تأمین میشود.
ارتباط بین وزن کامیون و آسیب جادهها حالت نمایی دارد. برای مثال، با اینکه وزن کامیونی ۸.۱ تنی حدود ۹ برابر بیشتر از وزن خودرویی ۹۰۰ کیلوگرمی است اما ۵ هزار برابر آسیب بیشتری به آسفالت زیرین خود وارد میکند. در این میان پلها آسیبپذیری بیشتری دارند و بسیاری از آنها برای تحمل وزن کامیونهای مدرن ساخته نشدهاند. بد نیست بدانید سن متوسط پلهای موجود در آمریکا به حدود ۴۴ سال میرسد و بنابراین تحتفشار بالایی قرار دارند. به همین منظور محدودیت وزن معینی روی پلها تعیین شده است. استانداردهای بازرسی پل ملی آمریکا نشان میدهد هر پلی که نتواند بهطور ایمن تردد وسایل نقلیه امروزی با وزن مجاز را تأمین کند باید محدودیت وزنی داشته باشد تا از آسیبهای بعدی جلوگیری شود. نقض این محدودیتها میتواند منجر به فروپاشی ساختار پل و مرگ افراد شود و در شبکه حملونقل اختلال ایجاد کند.
از بین ۶۰۰ هزار پل موجود در آمریکا فقط حدود ۱۰ درصد آنها محدودیت وزن دارند. رعایت الزامات عبور و مرور از روی این مسیرها به ایمنی بلندمدت و حفظ سلامت زیرساختها کمک میکند. این کار همچنین ریسک تعمیرهای هزینهبر و تصادفات را کاهش میدهد. البته قوانین موردبحث در کشورهای مختلف متفاوت هستند و رانندگان خودروهای سنگین مسئولیت سنگینی دراینباره دارند. آنها میبایست همواره قوانین موجود درباره حداکثر وزن خودروهای خود را رعایت نمایند. از طرف دیگر میبایست زیرساختها نیز با حداکثر کارایی و با استفاده از مواد باکیفیت ساخته شوند تا پس از اندکی استفاده دچار استهلاک زودهنگام نشوند. نمونههای بارز این موضوع را میتوان در نشست آسفالت و خرابی آن در برخی جادهها مشاهده کرد.
322
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دلیل محدودیت وزن برخی جادهها و بزرگراهها چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دلیل محدودیت وزن برخی جادهها و بزرگراهها چیست؟"، کلیک کنید.