آیا بین استرس و درد پشت کتف چپ ارتباطی هست؟

اضطراب و حملات ترس می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم جسمی از جمله درد پشت کتف چپ شود. برخی از افراد مبتلا به اضطراب ممکن است درد بازوی چپ را تجربه کنند. با مراجعه به متخصص ارتوپدی و اطمینان یافتن از علت درد و شروع مراحل درمان فرد رفته رفته بهبود می یابد. اختلالات اضطرابی شایع ترین شکل بیماری روانی است.

کتف درد عصبی و شانه درد به میزان و نوع آسیب دیدگی شانه مرتبط است. بسیاری از دردهای شانه، ربطی با مفصل آن نداشته و دردهای ارجاعی از بازو و قفسه سینه هستند. به دردی که از سرشانه و قدام قفسه‌ی سینه بین جناغ، ترقوه و استخوان، بازو پخش شده، کتف درد می‌گویند. تشخیص این درد با معاینه فیزیکی معمولا قابل انجام است. از روش ام آر آی نیز جهت بررسی تمامی عضلات و بافت‌های نرم استفاده می‌گردد. اساسا جهت ، به رادیوگرافی و سی تی اسکن نیاز است.

آیا بین استرس و درد پشت کتف چپ ارتباطی هست؟

دلایل کتف درد عصبی

کتف درد و درد شانه، دلایل متعددی دارند. حتی ممکن است درد، به دلیل باشد. دلایل دیگر  عبارتند از :
شانه یخ زده یا فروزن شولدر: بیماری با علت ناشناخته که در سن 30 الی 40 سالگی ایجاد می‌شود و اغلب زنان را درگیر می‌کند.
التهاب یا پارگی تاندرون‌های روتاتورکاف: در هر سنی بروز می‌کند. جوانان به دلیل آسیب‌های ورزشی و افراد مسن به دلیل تغییرات تخریبی سن مبتلا می‌شوند. به صورت کلی ضربه مستقیم پارگی و التهاب تاندون را به دنبال دارد.
سندروم گیرافتادگی عضلات سرشانه: تاندون عضلات در بالای کتف و زیر قوس استخوان کتف گیر می‌کند. این درگیری باعث کاهش خونرسانی به تاندون‌ها می‌شود. این سندروم معمولا در سنین 25 تا 40 سالگی ظاهر می‌شود.
دردهای ارجاعی از گردن: آسیب در مهرهای گردنی نیز باعث درد شانه و بی حسی دست‌ها می‌گردد.
آرتروز شانه: شانه برخلاف بقیه، کمتر به آرتروز دچار می‌شود. پارگی تاندون‌ها و ضربه، باعث ایجاد آرتروز شانه می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، معمولا کنترل درد آرتروز شانه توسط نسبت به بقیه مفاصل راحت‌تراست. حتی در صورت بالارفتن تعداد جلسات درمانی، فرد بهبودی کامل خود را بدست می‌آورد.

مشکلات قلبی عروقی: کتف دردهایی که معمولا بعد از حمله‌های عصبی به وجود می‌آیند، نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

درد شانه چپ و ارتباط آن با استرس و سکته قلبی

اگر به همراه درد شانه سمت چپ علائمی همچون درد قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع و سرگیجه مشاهده شود، فورا باید با اورژانس تماس بگیرید. درد شانه همراه با علائم، نشانگر حمله قلبی است.
استرس و اضطراب نیز از چند طریق باعث ایجاد درد می‌شود. به صورت کلی تنش‌های عصبی در فرد، تنش‌های عضلانی شدیدی را در بازوها ایجاد می‌کنند. حملات هراس و یا حملات اضطرابی جز دوره‌های اضطراب شدید هستند. ممکن است فرد در این حملات، علائمی شبیه به حمله قلبی به همراه درد بازو و کتف را تجربه کند.

علائم کتف درد عصبی

علائم شانه درد و کتف درد عصبی، به علت درد وابسته است. مثلا در شانه یخ زده، فرد در طی شب، دردهای شدیدی را احساس می‌کند. در سندروم گیرافتادگی نیز، فرد علائمی همچون تورم، گرما و تغییر شکل شانه را احساس می‌کند. محدودیت‌های حرکتی، ضعف، صداهای داخل مفاصل نیز جز علائم شانه درد هستند.
اگر بعد از عصبانیت شدید درد شانه و کتف به همراه علائم حمله قلبی به سراغتان آمد، باید فورا خود را به پزشک برسانید. بعضی از افراد هنگام عصبانیت احساس تیر کشیدن و سوزش دست و بازوی سمت چپ را احساس می‌کنند. این احساس ممکن است نشانه‌ی بیماری قلبی باشد.

درمان درد دست چپ و استرس

نحوه برخورد فرد با این علامت به عوامل ایجاد کننده درد دست چپ و استرس بستگی دارد. اگر درد بازو به دلیل اضطراب یا بیماری روانی دیگری باشد، درمان این وضعیت درد را بهبود می بخشد. اگر یک بیماری زمینه ای برای سلامت جسمی وجود داشته باشد ، فرد برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه کند.

در صورت مشاهده درد در دست سمت چپ شما میبایست به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید و ایشان شما را در جهت درمان صحیح راهنمایی کند.اگر این درد مرتبط با عوامل روانی و استرس باشد درمان به یک صورت است و اگر مرتبط با دلایل و شرایط دیگری باشد درمان متناسب با آن شرایط صورت میپذیرد.

استفاده از ماساژ یا گرما برای شل شدن عضلات نیز ممکن است درد را در کوتاه مدت تسکین دهد.دلایل دیگری نیز برای درد در دست سمت چپ وجود دارد ، بنابراین مهم است که در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و با او صحبت کنید زیرا اگر درد مداوم باشد ، می تواند نشانه یک بیماری پجدی و خطرناک دیگر باشد.

درمان تنش عضلانی

اگر اضطراب و استرس فرد باعث کشیدگی عضله در بازوی چپ شود ، ممکن است از درمان های کوتاه مدت که باعث شل شدن عضلات می شوند تحت نظر متخصص ارتوپدی بهره مند شوند ، مانند:

  • کشیدگی
  • ماساژ
  • کمپرس گرم
  • شل شدن عضلانی پیشرونده

در صورت بروز درد ، فرد می تواند از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن نیز استفاده کند. با این حال ، این روش های درمانی به اضطراب زمینه ای که باعث ایجاد درد می شود ، نمی پردازند.اگر داروها یا روش های آرام سازی به درمان درد دست سمت چپ کمک نکنند، ممکن است یک بیماری دیگر مسئول درد دست چپ عصبی باشد. درد دست سمت چپ می تواند از عارضه استرس، آرتریت و دیگر بیماری های کهنه و ریشه دار باشد

برای درد در دست چپ چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کسی به دلیل اضطراب یا حملات ترس از ناحیه دست چپ دچار درد شده باشد ، باید برای رهایی سریعتر از این درد و جلوگیری از پیشروی آن با پزشک ارتوپدی صحبت کند. این متخصصان می توانند از طریق گزینه های درمانی فرد را معالجه کرده و اضطراب او را کنترل کنند.

سخن پایانی

در مقاله حاضر تلاش کردیم به تفصیل در خصوص ارتباط بین درد دست چپ و استرس بپردازیم. همانطور که گفتیم درد دست سمت چپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از ضربه و ترومای وارده به دست، تا حملات پانیک، حمله قلبی و استرس و اضطراب متفاوت خواهد بود. بنابراین در صورت داشتن درد دست سمت چپ برای تشخیص علت دقیق آن ضروری است به یک کلینیک تخصصی یا پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا بین استرس و درد پشت کتف چپ ارتباطی هست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا بین استرس و درد پشت کتف چپ ارتباطی هست؟"، کلیک کنید.