نباید پیشرفت صنعت فضایی را به خارج از کشور گره زد/ لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

عیسی زارع پور؛

نباید پیشرفت صنعت فضایی را به خارج از کشور گره زد لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت فضایی حوزه اقتدار آفرین و امیدآفرین است و هرچقدر در این حوزه هزینه کنیم ثمر بخش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری سفیر سبز، صبح امروز مراسم پاسداشت زحمات شهید جمهور آیت الله رییسی در شکوفایی صنعت فضایی با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن سالاریه رییس سازمان فضایی ایران و جمعی از فعالین بخش خصوصی در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.

عیسی زارع پور در ابتدا ضمن گرامی داشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید گفت: در دوره های قبل حوزه فضایی اهمیت زیادی نداشت و به آن پرداخته نمی شد اما در دولت سیزدهم و با توجه ویژه آیت الله رییسی به این حوزه توانستیم رشد کنیم .

وی در ادامه گفت: رییس جمهور شهید معتقد بودند نباید اتکای ما به کشورهای خارجی باشد و باید با نگاه به درون مشکلات خود را حل کنیم و سعی می کرد با توجه ویژه خود به جوانان و حضور پیدا کردن در جلسات و بازدیدهای متعدد حمایت و پشتیبانی خود از این صنعت را اعلام کنند.

وزیر ارتباطات افزود: از ثمرات این توجه ویژه تشکیل جلسه شورای عالی فضایی پس از 11 سال وقفه بود که همه بازیگران صنعت فضایی در آن حضور داشتند و می توانستند دغدغه ها و مشکلات خود را در این حوزه بیان کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد پرتاب های صورت گرفته در دولت سیزدهم بیش از سه دولت قبل بود افزود: ما از سال 88 تا 1400 شاهد 12 پرتاب بودیم، اما در دولت سیزدهم با توجه ویژه به این صنعت تنها در ظرف 3 سال تعداد پرتاب ها به 12 رسید که این روند ادامه خواهد داشت.

عیسی زارع پور با بیان اینکه ماهواره ها و ماهواره برها نوعی ثروت محسوب می شوند افزود: تولید و توسعه ماهواره بر یکی دغدغه های اصلی حوزه فضایی بود که خداروشکر با توجه ویژه به بخش خصوصی اتفاقات خوبی افتاد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا شاهد توسعه بیشتر آن باشیم.

در جلسه آخر شهید آیت الله رییسی در وزارت ارتباطات و فناوری گفتند: اگر وزارت ارتباطات در حوزه های مختلف به ویژه فیبر نوری و فضایی توفیقات مهمی کسب کرده است با استفاده از ظرفیت و همکاری بخش خصوصی محقق شده است.

وی در ادامه افزود: آیت الله رییسی معتقد بودند از ظرفیت بخش خصوصی می توان در تمام بخش های صنعت فضایی استفاده کرد، حتی می توان بخشی از مراحل ساخت ماهواره را به بخش خصوصی سپرد.

زارع پور گفت: خواهش بنده این است که به سمت کار گروهی پیش برویم و با همکاری یکدیگر کارهای بزرگتری تعریف کنیم و این مسیر را دنبال کنیم. ما هم در وزارت ارتباطات از طریق تامین سرمایه، پوشش های بیمه ای و خرید تضمینی داده های فضایی و … در کنار بخش خصوصی هستیم تا فعالیت این بخش تقویت شود و با کمک یکدیگر آینده صنعت فضایی را در کشور درخشان کنیم.

وی در ادامه گفت: انشالله ما پرتاب های دیگری در سطح لیو و حتی ژیو خواهیم داشت، همچنین برای اولین بار شاهد دریافت عکس های رنگی از ماهواره ها بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در انتها خاطرنشان شد: حوزه فضایی یک حوزه افتخار آفرین، ثروت آفرین و اقتدار آفرین است از این رو هزینه و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار سودمند خواهد بود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نباید پیشرفت صنعت فضایی را به خارج از کشور گره زد/ لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نباید پیشرفت صنعت فضایی را به خارج از کشور گره زد/ لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی"، کلیک کنید.