«سینما کارت» و «تبلیغات»؛ ۲ گام مهم برای جذب مخاطب در سالنهای سینما
سفیر سبز گزارش میدهد؛
طراحی سینماکارت و سیستم یکپارچه تبلیغات در سالنهای سینما دو گام مهم برای افزایش مخاطبان هنر هفتم است که از سوی سازمان سینمایی طراحی و اجرا شده.
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری سفیر سبز، مطالعات وضعیت گذشته سینما نشان میدهد که این پدیده از زمان پیدایش تاکنون همواره بهعنوان یکی از محبوبترین شکلهای بیان هنری و نیز یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای ارتباطی در جهان، قابلیت و توانمندی افسانهای خود را برای حضور در جغرافیای دنیا و در بین سطوح مختلف اجتماعی به اثبات رسانیده است.
راهاندازی شبکه یکپارچه تبلیغات و بازرگانی برای سینماهای کشور و طراحی «سینما کارت» یکی از برنامههایی است که سازمان سینمایی و موسسه سینماشهر به عنوان بازوی فنی و زیرساختی این سازمان در سال ۱۴۰۳ دنبال میکند.
تبلیغات یکپارچه و همه گیر؛ حرکتی به سوی عدالت فرهنگی
سینما یکی از پرمخاطبترین و تأثیرگذارترین فضاهای فرهنگی شناخته میشود که مخاطبان آن با گروههای سنی مختلف و تنوع سطوح اجتماعی و فرهنگی از هر قشر و گروهی میتوانند از آن بهرهمند گردند. همچنین مخاطبان سینما به ویژه خانوادهها، در کنار تماشای یک اثر سینمایی به عنوان تفریح و اوقات فراغت با آشنایی از مراکز ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگین یازهای خود را مرتفع کرده و در جریان روند تولید و تنوع اقتصادی جامعه نیز قرار میگیرند.
در حال حاضر کمتر از ۲۰ مجموعه سینمایی در سراسر کشور امکان گرفتن تبلیغات محیطی و پخش تیزر را دارند که تقریباً همه آنها نیز از مجتمعهای بزرگ سینمایی در تهران و شهرهای بزرگ هستند و بیش از ۳۰۰ سینمای دیگر کشور از این امکان و این منبع درآمدی بیبهره هستند.
از آنجایی که برقراری عدالت فرهنگی از حیث امکانات و تسهیلات در دستور کار سازمان سنمایی قرار دارد، یکی از برنامههایی که در سال جاری از سوی این نهاد پیگیری میشود، استفاده عادلانه از منابع درآمدی برای سینماداران است. این موضوع به ویژه پس از کاهش قابل توجه تعداد مخاطبان سینما در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا که به تعطیلی برخی سالنهای سینمایی خصوصی انجامید، بیشتر خود را نشان میدهد.
با توجه به مهیا شدن زیرساختهای اجرایی فنی و سختافزاری سینماها و راهاندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) درآمدزایی برای صاحبان سینماها و صاحبان آثار با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. پیش از این، تبلیغات سینماها به صورت جزیرهای انجام میشد و هرکدام از سینماهای بزرگ در این حوزه به صورت مستقل عمل میکردند. به همین دلیل بیش از نود درصد سینماهای کشور به ویژه در شهرهای کمبرخوردار از این امکان بیبهره بودند.
آن گونه که در برنامه موسسه سینما شهر برای سال ۱۴۰۳ آمده است، با یکپارچه کردن سیستم تبلیغات در فیلمهای سینمایی شاهد تبلیغات سینمایی به صورت جذابتر و با هزینههای تعدیل شده خواهیم بود.
یک درآمدزایی خوب و مطمئن برای سینماداران
درآمدزایی صاحبان سینما از طریق مدیوم تبلیغات سینمایی میتواند در تقویت چرخه اقتصادی سینما در حوزه اکران تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
این شکل از درآمدزایی همیشه به عنوان یکی از منابع درآمدی سینماداران مطرح بوده است. با این حال تاکنون به علت عدم یکپارچگی و برنامهریزی هماهنگ، فعالان شاغل در این حوزه نتوانستهاند از ظرفیتهای موجود در اختیارشان بهره برداری کنند.
به این ترتیب، تنها تعداد محدودی از سینماهای کشور که عمدتاً نیز در مرکز مشغول به فعالیت هستند از این منابع درآمدی بهرهمند بوده اند.
اطلاع از مزیتهای رقابتی تبلیغ در سینما شامل امکان بهرهبرداری همزمان از تبلیغات شنیداری و دیداری (تیزرها» در کنار تبلیغات محیطی، امکان تبلیغات هدفمند براساس جامعه مخاطب و ژانر فیلمها و تمرکز حواس مخاطبان در سالنها میتواند انگیزهای برای ورود به این شکل تبلیغات برای صاحبان کالا و خدمات باشد.
به همین دلیل بود که موسسه سینماشهر با هدف بالفعل نمودن کلیه ظرفیتهای تبلیغاتی در سینماهای کشور و همچنین حرکت در مسیر ایجاد درآمدزایی ثابت برای سینماداران جهت پوشش بخشی از هزینههای سربار، شبکه تبلیغات سینمای ایران را طراحی کرده است. در این شبکه با یکپارچهسازی کلیه فضاهای تبلیغاتی کشور و با نیت کمک به حذف واسطههای تبلیغاتی امکان تهاتر با صاحبان مشاغل و خدمات فراهم میشود. همچنین تعیین تعرفههای فعال برای انواع قالبهای تبلیغاتی در سینما مانع از سردرگمی سینماداران و بروز آشفتگی مالی در این زمینه میشود.
اهداف تأسیس شبکه تبلیغات یکپارچه سینمای ایران
در جلسه خبری هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر که بیستم اسفندماه سال گذشته برگزار شد، وی مهمترین اهدافی که برای تأسیس شبکه تبلیغات یکپارچه سینمای ایران در نظر گپرفته شده است را این گونه برشمرد: احیای فضاهای تبلیغاتی سینماها با متمرکز نمودن کلیه ظرفیتهای موجود، افزودن قالبهای جدید تبلیغاتی به صورت یکپارچه در تمامی سینماها، بالفعل کردن منابع درآمدی بالقوه موجود در فضای تبلیغات سینما و درنهایت درآمدزایی برای تمامی سینماهای کشور جهت پوشش بخشی از هزینههای سربار.
سینما از مظاهر تمدن و پاسخگوی بخش مهمی از نیاز فرهنگی اجتماعی شهروندان ساکن در جوامع شهری امروز است که بهعلت مختصات منحصربهفرد خود و همگامی با تحولات اجتماعی پیشرفتهای فناورانه و آمیختن ابعاد فرهنگی و هنری با ملزومات تفریح و سرگرمی برای مخاطبان عام و انبوه تاکنون جایگزینی نیافته است.
سینما کارت و حمایت از حضور همه اقشار در سالنهای سینما
سینما محیطی را فراهم میآورد تا افراد برای مشارکت در یک فعالیت جمعی بههم بپیوندند. با حمایت از کارمندان میتوان فرصت همراهی خانوادههای آنها را برای حضور در چنین محیطی فراهم آورد. بر این اساس، تجربههایی نظیر «باهم دیدن» و روایت قصهای را در جمع دنبال کردن که در محیطهای سینمایی قابل حصول است موجب به وجود آمدن حس مشترک، درد مشترک و فعالیت ذهنی مشترک میشود.
این وضعیت، علاوه بر پیدایش نشاط جمعی در تقویت هویت و روحیه جمعی و تحکیم پیوندهای اجتماعی که برای سلامت جامعه از ضرورتها به حساب میآید نیز بسیار مؤثر است. نقش و جایگاه روبهرشد سینما در جهان معاصر بهگونهای است که نفی و طرد آن غیرممکن و بیتفاوتی نسبت به حضور تأثیرات آن اساساً مغایر با مصالح فرهنگی اعتقادی و حتی امنیتی ارزیابی میشود.
صنعت سینما یکی از شاخصههای پیشرفت فرهنگی در هر کشور محسوب میشود. امروز میتوان به کمک فیلم و سینما تغییراتی اساسی در باورهای افراد جامعه از لحاظ فرهنگی اقتصادی و سیاسی ایجاد کرد و بسیاری از کشورها با استفاده از همین ابزار فرهنگ خود را اشاعه میدهند.
سینما در ایران همواره بهعنوان یکی از پرطرفدارترین و کمهزینهترین تفریحات مطرح بوده، اما در سالهای گذشته به دلایل متفاوتی از جمله افزایش قیمت بلیت سینما و پیدایش پلتفرمهای خانگی و … هزینه مراجعه به سینما در سبد خرید عموم در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که در سایر کشورها هزینه بلیت سینما در بستههای حمایتی خانوار لحاظ میگردد.
«سینما کارت» چه کاربردی دارد؟
سینما یکی از موارد رفاهی است که هر کارمند دولت میتواند از آن استفاده کند. در این ارتباط، زیرساخت این اقدام هماکنون در مؤسسه سینما شهر مهیا شده است. به این شکل که اگر یک دستگاه بتواند در قراردادی از بودجه رفاهی خود ماهانه پنجاه هزار تومان در اختیار این مؤسسه قرار دهد، بیست قطعه بلیت به هر یک از کارمندان آن دستگاه و خانوادهاش تعلق میگیرد.
بهاینترتیب کدهایی در اختیار این افراد قرار میگیرد که از طریق آن میتوان به سینمای موردنظر در روز دلخواه مراجعه کرد و از تخفیفات آن بهره گرفت همچنین شخص میتواند عضو باشگاه مشتریان شود و از تخفیفهای در نظر گرفته در طول سال برای حضور در جشنوارهها و سایر رویدادهای فرهنگی بهرهمند شود.
«سینما کارت» طرح حمایتی سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانوادهها و علاقمندان به سینما است و فرصتی را فراهم میکند تا با قرار گرفتن در سبد فرهنگی خانوارها، آورده سینما را با برنامهریزی دقیقتر بزرگتر و و منسجمتر نماید. در چنین شرایطی، شوق رفتن به سینما به عنوان یک تفریح فرهنگی در خانوادهها بیشتر شده و از فیلمها استقبال بیشتری صورت میگیرد. خانوادهها نیز میتوانند بهصورت ماهانه یا سالانه «سینما کارت» را تهیه کرده و با قیمت مناسبتری فیلم دلخواه خود را تماشا کنند.
همه نهادها و شرکتهای خصوصی و دولتی میتواننند با مراجعه به تارنمای موسسه سینماشهر و در بخش ثبتنام «سینما کارت» از این امکانات بهرهمند شوند.
همچنین امکان مشخص کردن استان و شهر موردنظر، امکان مشخص کردن فیلم و نوبت نمایش برحسب روز و ساعت، امکان مشخص کردن تعداد بلیت موردنظر برای خرید در هر سفارش، امکان مشخص کردن درصد تخفیف و بلیت، امکان استفاده چندین باره از کدهای تخفیف و امکان خرید بهصورت برخط از جمله ویژگیهای این طرح محسوب میشود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«سینما کارت» و «تبلیغات»؛ ۲ گام مهم برای جذب مخاطب در سالنهای سینما" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«سینما کارت» و «تبلیغات»؛ ۲ گام مهم برای جذب مخاطب در سالنهای سینما"، کلیک کنید.